Klimatreducerade flygresor
Vanliga frågor om klimatreducering och om Fly Green Fund
Flyget står globalt för 3,5 procent av människans klimatpåverkan. I Sverige står inrikesflyget för cirka 1 procent av landets koldioxidutsläpp.
Fly Green Fund är en icke vinstdrivande organisation som grundades av en kollega till oss, Karlstad Airport, tillsammans med SkyNRG och Nordic Initiative for Sustainable Aviation (NISA). Bland föreningens partners finns ett flertal regionala flygplatser, däribland Kalmar Öland Airport och även statliga Swedavia. Bland kunderna återfinns bland andra, Löfbergs och Resia, Soya Group, Spendrups, STS och Air Leap.
Precis som alla sektorer behöver flyget bli fossilfritt om klimatmålen ska nås. Dagens flygplansflotta är redo att flygas på fossilfria bränslen varför bränslebytet är det snabbaste sättet att minska flygets utsläpp av koldioxid. Inom några år kommer fortsatt tekniks utveckling också göra att vi på vissa sträckor kommer flyga elflyg och på lite längre sträckor flyga på vätgas.
På grund av den än så länga låga produktionen av förnybart flygbränsle är bränslet 2 – 4 gånger dyrare än fossilt bränsle. Med ökad produktion och en större bredd av användbara råvaror kommer priset att sjunka framöver och närma sig det fossila bränslets pris.
Med ditt bidrag är du (som privatresenär, ditt företag/din arbetsgivare) med och finansierar ett större inköp av biobränsle. Biobränslet blandas sedan in i det fossila bränslet som ett så kallat drop-in-bränsle och byter på så sätt ut motsvarande mängd fossilt bränsle. Principen kan närmast jämföras med den för “grön el”.
Till skillnad från klimatkompensation reducerar biobränsleköpet utsläppet hos källan, flyget, och blir samtidigt en investering i ett hållbart flyg. Målet är att du i framtiden inte ska behöva betala extra för att flyga grönt.
Till skillnad från klimatkompensation reducerar biobränsleköpet utsläppet hos källan, flyget, och blir samtidigt en investering i ett hållbart flyg. Målet är att du i framtiden inte ska behöva betala extra för att flyga grönt.
Idag är det tillåtet att blanda in 50% biobränsle i ett flygplan. Eftersom flygplanen tekniskt sett kan flygas på 100% biobränsle, flera tester visar att biobränsle till och med reducerar bränsleförbrukningen, kommer det sannolikt snart vara tillåtet att flyga helt och hållet på biobränsle.
Råvaran till det bränsle som levererats till Norden består av använd matolja. Produktionen sker idag främst i USA och i Finland men vår vision är att det snarast ska produceras bioflygbränsle i Sverige. Idag är det till och med möjligt att göra flygbränsle av koldioxid som fångats in ur atmosfären även om tekniken för detta behöver utvecklas för att ett sådant bränsle ska bli lönsam.
Precis som med grön el avgörs inte klimatvinsten av om det är din glödlampa eller just ditt flygplan som förbrukar den gröna energin. Det viktiga är att dålig energi byts mot bra. Ju mer biobränsle som köps desto större är dock sannolikheten att just ditt flyg har bränslet i tanken.
Du kan välja att gå in på Fly Green Fund Kalmar Öland Airport där du kan betala med kort eller Swish. Du kan även boka till biobränsle vid biljettbokningen, när du flyger med SAS eller BRA.
Företag/arbetsgivare kan även reducera flygresor genom att begära faktura. Kontakta info@flygreenfund.se för mer information.
Kom ihåg, hur stor del av resorna som ska klimatreduceras bestämmer du själv – varje droppe biobränsle räknas! Läs mer om Fly Green Fund
Företag/arbetsgivare kan även reducera flygresor genom att begära faktura. Kontakta info@flygreenfund.se för mer information.
Kom ihåg, hur stor del av resorna som ska klimatreduceras bestämmer du själv – varje droppe biobränsle räknas! Läs mer om Fly Green Fund